Otherland
Otherland, De gyllene skuggornas stad
Tad Williams, 1996, 1998 i svensk översättning
462 sidor, svenska
Utifrån denna bok kan man diskutera möjligheter och risker med digitalisering, virtual reality och metaverse.
Denna bok finns tillgänglig som talbok på svenska via Legimus.
Boken finns i svensk översättning på flera bibliotek i landet men är svår att hitta i handeln. På engelska kan man köpa den som tryckt bok, e-bok och ljudbok.
Beskrivning
Genre: Cyberpunk Science fiction.
Otherland handlar om Renie Sulaweyo som ser sin bror logga in på det virtuella nätverket och därefter hamnar i koma. Renie och hennes student !Xabbo (som vill lära sig att använda nätet för att bevara sin utdöende kultur) försöker ta reda på vad som hänt. Man får följa flera parallella historier som utspelar sig i en framtida värld, och i den framtidens virtuella värld. Vem är det som styr i denna virtuella värld, vad har de för agenda, och varför blir barn sjuka?
Boken är första delen i en serie så man får inga svar i denna del. En varning kan vara på plats då lemlästade kroppar beskrivs relativt utförligt på några ställen.
Extramaterial
I boken beskrivs en virtuell värld som för tankarna till den senaste diskussionen om bland annat Facebooks planer på att utveckla ett Metaverse. Länkarna nedan går sammanfattningar där denna fråga diskuteras.
Länk till första artikeln från BBC
Länk till andra artikeln från BBC
Diskussionsfrågor
Nedan finns MIK-relaterade diskussionsfrågor för denna bok. Allmänna bokcirkelfrågor finns på bokcirkelfrågorsidan. Samtliga frågor finns även att ladda ner i utskriftsvänligt pdf-format.
- Boken innehåller många filosofiska funderingar. Bland annat frågas om vad och var verkligheten är? Hur stor plats spelar nätet i våra liv? Finns det några faror med att stå utanför digitaliseringen av samhället?
- I boken diskuteras hur det är att upptäcka nätet i olika åldrar. Vilka för- och nackdelar finns det att göra det som ung respektive gammal?
- I boken kan man skapa olika avatarer, kroppar, att ha på nätet. Vilken identitet väljer vi att presentera på våra sociala media? Kan vi visa upp olika identiteter på olika sociala plattformar?
- !Xabbo vill använda nätet till att återskapa sitt folks kultur. Vilka möjligheter finns det idag att med hjälp av internet och virtuell reality återskapa kulturarv?
- I boken beskrivs hur man i nätets barndom ville att det skulle bli en fri och öppen plats där pengar och makt inte spelade någon roll. Det var något som inte infriades och nu är det stor skillnad på fattiga och rika på nätet. Går det att dra några paralleller till vår verklighet och vårt internet?
Faktatexter
Några av diskussionsfrågorna för denna bok relaterar till virtual reality, metaverse och digitalt utanförskap. Nedan finns länkar till en del faktatexter som djupare beskriver detta.
Platform power och metaverse
Digitalisering och utanförskap
Dahlquist, L. O., & Sundin, O. (2020). Algoritmmedvetenhet i mötet mellan generationer: En forskningsrapport inom ramen för Digitalt först med användaren i fokus.
Iacobaeus, H., Francisco, M., Nordqvist, C., Sefyrin, J., Skill, K., & Wihlborg, E. (2019). Digitalt utanförskap: en forskningsöversikt.